Jak stać się liderem część 1

W mojej praktyce trenerskiej często słyszę wypowiedzi w których słowo „menadżer” bywa zastępowane słowem „lider”. Najczęściej dotyczy osoby „na stanowisku”, który zajmuje miejsce w strukturze i na co dzień odpowiada za szeroko rozumiane relacje z ludźmi. Osobiście uważam, że to dwa różne pojęcia i choć mają wspólne obszary to jednak różnią się w sposób zasadniczy.

Zajrzyjmy jednak do definicji słowa „Menedżer” co podaję za Wikipedią:

„Wyrazem „menedżer” można określić każdą osobę, która podejmuje decyzje, lecz najczęściej używa się ten wyraz dla określenia osoby, która jest zatrudniona w różnych przedsiębiorstwach lub organizacjach i realizuje lub uczestniczy w procesie zarządzania. (…)

Jakże zaskakującym było dla mnie kiedy próbując znaleźć jednoznaczną definicję „Lidera” poza poniższym tekstem nie wiele więcej znalazłem:

Team Leader (pol. przywódca grupy) – menedżer obdarzony umiejętnościami przywódczymi oraz organizatorskimi, stojący na czele danej grupy, lub pracownik”. (źródło Wikiedia.org)

Spotkałem się również z określeniem, które nawiasem mówiąc jest mi najbliższe w kontekście bycia liderem.

Lider to ten, kto przewodzi, osoba, która przekonuje innych ludzi do podążania. Świetny lider wzbudza zaufanie u innych ludzi i pobudza ich do działania.”  (Źródło: https://www.vocabulary.com/dictionary/leader)

Wiele napisano na temat roli menadżera w funkcjonowaniu struktur i organizacji, sporo jest również treści dotyczących liderów. Stosy książek napisano również o „zarządzaniu” i „przywództwie”

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku nastąpił wysyp wręcz literatury dotyczącej zarządzania a swego rodzaju „królem” autorów tego tematu był Peter Drucker. Zmiany nastąpiły pod koniec lat osiemdziesiątych, gdy pojawiło się kilku autorów którzy zaczęli pisać o przywództwie i roli lidera. Stało się tak w odpowiedzi na zapotrzebowania ponieważ ludzie w wielu krajach na całym świecie ludzie poczuli, że życie przyspieszyło, że zmiana jest koniecznością bo świat zaczął po prostu potrzebować zmian.

Nie mam nic przeciwko zarządzaniu, bo ta dziedzina wciąż ma się dobrze i jest niezbędna do funkcjonowania organizacji.

Chciałbym się za to skupić na trzech kwestiach zawartych w obu definicjach liderstwa, które dla tego terminu przywołuję powyżej:

  • Lider to osoba stojąca na czele grupy lub pracownik
  • Lider to osoba, która przekonuje innych ludzi do podążania
  • Lider to osoba, która pobudza do działania

Czy zatem liderem może być ktokolwiek inny niż menedżer, osoba na stanowisku, posiadająca określoną pozycję w strukturze organizacyjnej? To samo pytani można by zadać wobec osób działających w różnych społecznościach, organizacjach sportowych czy gdyby je zadać członkom jakichkolwiek grup wokół których gromadzą się ludzie.

Odpowiedź na to pytanie znalazłem w książce J. Maxwell`a: „Jak stać się liderem – kiedy Twój szef nie potrafi (albo nie chce)”.

Chociaż tytuł książki może wydawać się nieco przewrotny lub w pierwszym odbiorze wręcz kontrowersyjny, to jednak z treści książki wynika bardzo wiele dobrego dla samych Szefów. Co więcej stanowi ona swego rodzaju próbę stworzenia pomostu pomiędzy członkami zespołu a Szefem. Gdyby skupić się na tym, że liderem może być również pracownik to nie mam wątpliwości, że ewentualne frustracje z powodu rzekomo „słabego Szefa” wcale nie muszą Cię ograniczać.

Jakże często słyszę od członków zespołów takie o to określenia:

  • Brak decyzyjności
  • Niespójne działania
  • Nawarstwiające się konflikty
  • Obniżone morale
  • Zmniejszona produktywność (efektywność), czy
  • Trudności w osiągani wyników

Z mojej praktyki wynika również pewna konstatacja – „nie wiem co w takiej sytuacji zrobić”. Często to słyszę.

Co się zatem dzieje lub co musi się stać jeśli odnosisz wrażenie, że choćby jedno określenie z powyższej listy w Twojej bieżącej sytuacji właśnie się dzieje. A dziać się ich może więcej. Może nawet spotykasz się ze wszystkimi.

To jest czas dla Ciebie. Tak. To jest czas dla Ciebie.

  1. ZACZNIJ OD SIEBIE

Zarządzaj swoimi emocjami, priorytetami, energią, myśleniem, słowami i swoim życiem osobistym

                Naucz się podejmować lepsze decyzje

                Rozwiń i utrzymuj postawę

 

  1. NAUCZ SIĘ PRACOWAĆ ZE SWOIM SZEFEM
  2. BUDUJ SWÓJ WPŁYW NA OTOCZENIE
  3. UNIKAJ PUŁAPEK, KTÓRE MOGĄ CIĘ POSTAWIĆ W GORSZEJ SYTUACJI
  4. POKAZUJ SWOJĄ WARTOŚĆ I STALE SIĘ ROZWIJAJ

Jeśli zainteresował Cię ten tekst, to zostaw proszę wiadomość w komentarzu. Ciąg dalszy nastąpi.

Chętnie zapoznam Cię ze szczegółami pełnego kursu Jak stać się liderem  lub zapraszam do zainteresowania się moimi produktami na stronie www.laczynasrozwoj.pl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera pełnego inspiracji




Kategorie bloga: