5 poziomów przywództwa wg. Johna Maxwell`a – Przejście z poziomu (Relacje) do Poziomu (Wyniki) cz. 2

O to czego nauczyłem się od Moich przyjaciół z Maxwell Leadership Polska robiąc notatki z naszych spotkań Mentorskich…

Aby przejść z poziomu drugiego (Relacje) na trzeci poziom (Produktywność) według Johna Maxwella, lider musi skupić się na osiąganiu wyników i realizowaniu celów, jednocześnie utrzymując zbudowane wcześniej relacje. To nie jest takie łatwe wbrew pozorom. Na poziomie trzecim ludzie podążają za liderem nie tylko dlatego, że go lubią i mu ufają, ale przede wszystkim dlatego, że lider osiąga konkretne wyniki. Bez wyników, relacje mogą przerodzić się w znakomitą atmosferę wspólnych spotkań, posiedzeń, konferencji czy spotkań zespołu, lubienia się nawzajem. W rzeczywistości biznesowej to Ty jako lider zostaniesz oceniony prze pryzmat Twoich wyników; wskaźników KPI (Key Point Indicators  – „wskaźniki produktywności”), wartości  i wielkości sprzedaży, rentowności, wysokości wypracowanej marży, osiągnięcia pozycji rynkowej itd. O tym nie wolno Ci zapomnieć.

Stąd ta trudność w „balansowaniu pomiędzy tym o czym pisze Maxwell, a tym co niesie korporacyjna, czy – szerzej – biznesowa rzeczywistość. OK, jeden to za mało żeby osiągać rzeczy wielkie i jedocześnie przyjdzie taki moment kiedy usiądziesz (staniesz) przed Twoimi przełożonymi i musisz się wytłumaczyć z efektów swojej pracy.

Oto pięć kroków, które lider powinien podjąć, aby przejść z poziomu relacji na poziom produktywności:

1. Ustal jasne cele i priorytety

  • Zachowanie: Lider musi zdefiniować konkretne, mierzalne cele zarówno dla siebie, jak i dla zespołu. Te cele powinny być realistyczne, ale jednocześnie ambitne. Idealnie jeśli będą to cele zarówno ilościowe jak i jakościowe (piekielnie ważne!)
  • Czynność: Stwórz plan działania z jasno określonymi celami na krótki, średni i długi okres. Regularnie komunikuj te cele zespołowi i monitoruj postępy w ich realizacji. Nie ma relacji bez poprawnej komunikacji i … osiągania porozumienia. Nie ma drogi na skróty.

2. Skup się na wynikach, nie tylko na relacjach

Choć brzmi to może złowrogo to jednak nie zapominaj o tym, że ktoś Cię rozliczy z wyników (Prawo Tablicy)

  • Zachowanie: Choć relacje są ważne, na poziomie trzecim lider musi skupić się na dostarczaniu wyników – nie ma przeproś. Ważne jest, aby lider był wzorem produktywności i skoncentrowania na celach. Twój zespół to doceni.
  • Czynność: Regularnie oceniaj postępy zespołu i jego poszczególnych członków, organizuj spotkania podsumowujące wyniki aby sugerować konkretne działania naprawcze, jeśli coś nie idzie zgodnie z planem. Nawet jeśli to będą spotkania przy kawie i kompletnie nie formalne. Takie spotkania bywają odmienne od tych kiedy poklepujemy się po ramieniu.

3. Daj przykład efektywności

  • Zachowanie: Lider na poziomie produktywności powinien być wzorem do naśladowania pod względem organizacji pracy, zarządzania czasem oraz efektywności w działaniu.
  • Czynność: Bądź widoczny w działaniach operacyjnych – pokazuj, jak zarządzasz swoim czasem, priorytetami i zadaniami. Wdrażaj narzędzia lub techniki zarządzania czasem i produktywnością, które ułatwią realizację celów. Bądź konsekwetny

4. Zwiększaj odpowiedzialność i deleguj zadania

  • Zachowanie: Lider powinien nauczyć się skutecznie delegować zadania, aby podnosić odpowiedzialność poszczególnych członków zespołu i zwiększać ich zaangażowanie w realizację wyników.
  • Czynność: Zidentyfikuj kluczowe obszary działalności, w których członkowie zespołu mogą przejąć większą odpowiedzialność. Deleguj im konkretne zadania, jednocześnie oferując wsparcie, aby mieli szansę rozwijać swoje umiejętności.

5. Monitoruj i świętuj postępy

  • Zachowanie: Ważne jest, aby na bieżąco monitorować osiągnięcia zespołu i regularnie doceniać postępy. Uznanie wyników buduje morale i motywuje do dalszego działania.
  • Czynność: Organizuj regularne spotkania, na których omawiasz postępy w realizacji celów. Doceniaj indywidualne i zespołowe sukcesy oraz stwarzaj okazje do świętowania osiągnięć.

Podsumowanie:

Aby przejść z poziomu relacji na poziom produktywności, lider musi skupić się na osiąganiu konkretnych wyników, jednocześnie utrzymując już zbudowane relacje – co więcej nie zapominając że etap budowania relacji nigdy się nie kończy. Kluczowe działania to ustalanie jasnych celów, efektywne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz monitorowanie i docenianie postępów. Dzięki tym krokom lider zyska autorytet oparty nie tylko na relacjach, ale również na osiąganych sukcesach.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera pełnego inspiracji




Kategorie bloga: