- Zakładam, że jeśli czytasz ten tekst to pewnie znasz już punkt widzenia dotyczący różnicy pomiędzy menedżerem a liderem. W poprzednim artykule „Jak stać się liderem część 1” wspominałem o tym, że liderem już jesteś, nawet jeśli nie zajmujesz formalnej pozycji w strukturze firmy, organizacji społeczności czy nawet w rodzinie. Kontekst o jakim piszę dotyczy środowiska zawodowego, ale o tym za chwilę.
Jak pisze John Maxwell – „Ludzie o wysokim poziomie umiejętności potrafią określić umiejętności osób na niższym poziomie, natomiast Ci o słabych umiejętnościach z trudem zauważają, jeśli ktoś ma większe umiejętności od nich. Co w takim razie warto zrobić?”
NAUCZ SIĘ PRACOWAĆ ZE SWOIM SZEFEM
Jak to zrobić?
Zacznij od swojego serca
Zrozum, że nie Twoim zadaniem jest „naprawianie” szefa. To nie wykonalne.
Skup się na znalezieniu sposobu jak z Szefem współpracować a nie w opozycji.
Zbuduj szczerą relację z Szefem
Nie wycofuj się, zbuduj most relacji, poznaj go i znajdź z nim wspólne tematy. Zbuduj solidną relację zawodową i porozmawiaj o misji organizacji. Graj z nim do jednej bramki.
Zidentyfikuj i doceń mocne strony Twojego Szefa.
Każdy jest w czymś dobry. To nie musi być zgodne z Twoimi wartościami ale pomyśl czy Twój szef jest uprzejmy, kreatywny, szczegółowy, otwarty, skoncentrowany, czy może jest wizjonerem. Poświęć czas by dostrzec w nim coś pozytywnego i dowiedz się jakie ma umiejętności.
Świadomie i celowo wzmacniaj te talenty (Szefa)
Droga do sukcesu wiedzie przez talenty. Jeśli odkryjesz w czym jest dobry, to postaraj się mu pomóc wzmacnia te talenty.
Znajdź sposób na równoważenie słabości Twojego Szefa
Wykorzystuj swoje mocne strony. Zachęcaj swoje otoczenie z którym współpracujesz, by uzupełniali to czego może nie ma Twój Szef. Zawsze zapytaj swojego Szefa w czym możesz mu pomóc. Nie wytykaj mu jego słabych punktów i zaproponuj wzięcie odpowiedzialności za tę część pracy którą możesz wykonać.
Pomóż swojemu Szefowi poznać dobre przykłady przywództwa
Pewnie pracujesz nad swoimi zdolnościami liderskimi więc masz dostęp do ciekawych artykułów, audiobooków czy nagrań video. Udostępnij je również swojemu liderowi. Zamiast powiedzieć: „O rany przydało y Ci się to!”, ujmij to inaczej: „właśnie skończyłem czytać książkę i pomyślałem, że Tobie też może się to spodobać”. Jeśli znalazłeś coś ciekawego w sieci prześlij link do Twojego Szefa np. wystąpienie dobrego mówcy to powiedz: „widziałem wystąpienie tego mówcy i pomyślałem, że jesteście do siebie podobni. Może Ci się to spodoba: Jeśli zadziała – podejmij kolejne próby.
Buduj chemię w relacjach
- Wsłuchaj się w rytm serca Twojego Szefa
- Nigdy nie nadużywaj zaufania swojego Szefa
- Poznaj priorytety swojego lidera
Im lepiej poznasz priorytety, tym łatwiej Ci będzie zrozumieć i poznać Twojego Szefa.
- Przejmuj entuzjazm swojego Szefa
- Popieraj wizję lidera
- Działaj w interesie lidera
- Działaj w jego interesie
- Zrozum jego osobowość
- Zdobądź zaufanie Szefa
- Naucz się radzić sobie ze słabościami Swojego Szefa
- Szanuj rodzinę Twojego Szefa
Odciąż swojego przełożonego
- Pomagaj a pokarzesz że umiesz działać zespołowo
- Pomagaj i okazuj wdzięczność za przynależenie do zespołu
- Pomaganie sprawia, że poczujesz się częścią czegoś większego
- Pomaganie sprawia, że inni zwracają na Ciebie uwagę
- Pomaganie podnosi Twoją wartość i zwiększa wpływy
W jaki sposób odciążyć przełożonego
- Zacznij od tego, że będziesz swoją pracę wykonywał dobrze. Jak tylko dostrzeżesz problem, zaproponuj rozwiązanie. Mów to co Szef powinien, a nie co chce usłyszeć – byle taktownie,
- Zrób coś więcej,
- Popieraj swojego szefa, kiedy to możliwe,
- Reprezentuj swojego przełożonego, kiedy to możliwe,
- Pytaj Szefa, jak możesz go odciążyć.
Jeśli zainteresował Cię ten tekst zostaw wiadomość w komentarzu. Chętnie zapoznam Cię ze szczegółami pełnego programu szkoleniowego Jak stać sie liderem